Szolgáltatás

Szakmai tanácsadó

B. Kerekek és görgők kiválasztásának kritériumai

6. Kerékcsapágyak

A kerék futási tulajdonságát, és ezáltal a szerkezet, gép, stb. mozgathatóságát a kerékcsapágyazás nagymértékben befolyásolja.
A csapágyazásnak meg kell felelnie a megkövetelt igényeknek, figyelembe véve a teherbírást, a felhasználás időtartamát, a környezeti befolyásoló tényezőket, indítási és gördülési ellenállást és az esetleges további körülményeket.
Siklócsapágy Tűgörgős csapágy Golyóscsapágy
Siklócsapágy

A siklócsapágy egy egyszerű és olcsó, normális esetben karbantartást nem igénylő, általában korróziómentes kerékcsapágy.

A siklócsapágyat főleg műszerkocsi és általános felhasználású kerekeknél / görgőknél alkalmazzák alacsony sebesség mellett, időszakos használatra.

Acél kerékagy esetén poliamid persely kerül felhasználásra. Normális körülmények között a siklócsapágy karbantartást nem igényel.

Nagyobb sebesség és terhelés esetén, különösen öntvényeknél, az anyag áthevülhet.
Speciális feltételek mellett, pl. szárazság, a levegő magas portartalma valamint megterhelés esetén zsír- vagy olajkenés ajánlott.

A siklócsapágyas öntvény kerekeket rendszeresen kell kenni.
Tűgörgős csapágy

A tűgörgős csapágy egy robusztus, ellenálló, karbantartást általában nem igénylő csapágyfajta, mely csekély beépítési teret igényel. A tűgörgős csapágyak az általános felhasználású kerekeknél váltak be leginkább.

A csapágy acélhengerekből áll, melyek egy műanyag- vagy acélházban helyezkednek el.
Ezek a hengerek gördülnek a tengely / persely és a kerékagy között. Mivel forgás közben a tengelyre nem sikló- hanem görgősúrlódás hat, a kerék gördülési ellenállása nagyobb megterhelés mellett is alacsony.

A görgős csapágyat összeszereléskor hosszú élettartamú zsírral kenik be és ezért a későbbiek folyamán általában nincs szükség további kenésre.

A szabvány mellett létezik
rozsdamentes kialakítás is.
Golyóscsapágy

Az egysoros mélyhornyú golyóscsapágy (precíziós golyóscsapágynak is nevezik) kiválóan használható nagy sebességnél, különösen nagy terhelés esetén is, valamint ellenálló a környezeti hatásokkal szemben.

Golyóscsapágyat leginkább technikailag nagy igényű szállítóeszköz kerekeknél és nagyteherbírású görgőknél alkalmaznak. Az edzett golyók egy ugyancsak edzett külső és belső gyűrűn futnak. Porvédőként egy zárókorong szolgál (nemcsúszó-tömítés, ún. Z-csapágy).
Speciális követelmény esetén a golyóscsapágyat lehet egy- ill. kétoldali tömítőgyűrűvel ellátni (csúszótömítés, ún. RS- ill. 2RS-csapágy).
A tömített golyóscsapágy (RS, 2RS) utólagos kenése tilos, mert az a golyóscsapágy sérüléséhez vezethet.
A mélyhornyú csapágyakat összeszerelésükkor egész élettartamukra elegendő kenőanyag mennyiséggel töltik fel.
Szabvány szerint két golyóscsapágyat szerelnek a kerékagyba.
A golyóscsapágy belső gyűrűit egy távtartó persely tartja megfelelő távolságban.
Műanyag kerekeknél, alacsony megterhelés esetén és vezető görgőknél gyakran csak egy golyóscsapágy kerül szilárdan (1K) a kerékagyba fröccsöntve vagy rögzítve. Ez a csapágyazás egy nagyon precíz, könnyű futást és jó tömítést biztosít.

Szabvány kiszerelés mellett létezik rozsdamentes kialakítás is

Letölthető pdf formátumban